Vinter över Runnviken

IMG_4252Tur att vi hann bli färdiga med arbetet på utsidan av södra flygeln innan snön och kylan kom.
All panel och alla fönster är målade, utomhusbelysningen är installerad och i trädgården på baksidan har även en stenmur kommit på plats, så till våren kan jag anlägga en kryddträdgård och en blomrabatt där, vilket jag verkligen ser framemot.

Runnviken har frusit och det är bara vid utloppet som det finns öppet vatten. Där har nu många sångsvanar och änder samlats. Man förvånas över att de kan trivas i vattnet trots att vi hade minus 20 grader häromdagen!

Det är härlig skidåkning på fälten runt Uppsa kulle, lagom terräng så man får sina utmaningar för både kondition och balans.

Inomhus håller målarna på med grundarbeten, spacklar och slipar. Snart ska även golvet i hallen läggas, vackra grön/gråa kalkstensplattor ifrån Östergötland.

Mycket tid ägnar jag åt att leta efter material och inredningsdetaljer, vilket är jätteroligt.

Till nästa år har jag anmält mig till hållbar besöksnäring http://www.hallbarbesoksnaring.com, ett nationellt system med målsättningen att utveckla ett permanent kvalitets- och hållbarhetssystem för hela Sveriges besöksnäring. För mitt företag kommer det att innebära att jag får råd hur jag på ett systematiskt sätt ska arbeta med kvalitet och hållbarhet, det ska bli spännande.

Och snart är det jul…

images

Winter über Runnviken

Zum Glück sind wir mit den Arbeiten an der Außenseite des südlichen Flügels fertig geworden bevor Kälte und Schnee zugeschlagen haben.

Alle Wände und Fenster sind gestrichen, die Außenbeleuchtung ist installiert und im Garten an der Rückseite ist sogar eine Steinmauer errichtet. Im Frühling kann ich dort einen Kräutergarten und ein Blumenbeet anlegen, worauf ich mich schon freue.

Der See Runnviken ist zugefroren und nur am Auslauf ist die Wasserfläche offen, dort sammeln sich jetzt viele Schwäne und Enten. Man wundert sich, dass sie sich im Wasser wohlfühlen, obwohl wir vor ein paar Tagen minus 20 Grade hatten!

Auf den Feldern um Uppsa kulle haben wir herrliche Langlaufloipen. Wechselhaftes Terrain, eine perfekte Herausforderung für Kondition und Gleichgewicht.

Im Flügel arbeiten die Maler mit Grundarbeiten an Wänden und Vertäfelungen. Demnächst wird auch der Boden in der Halle verlegt werden. Schöne grau/grüne Kalksteins Platten aus unserem angrenzenden Bundesland Östergötland.

Viel meiner Zeit brauche ich um Material und Einrichtungsdetails zu finden, was sehr lustig ist.

Für das kommende Jahr habe ich mich zu Hållbar besöksnäring http://www.hallbarbesoksnaring.com angemeldet. Ein nationales System für Kvalitetssicherung und Haltbarkeit (Beständigkeit) für Tourismusbetriebe mit sowohl ökologischen, wirtschaftlichen und sozialen Aspekten. Für meinen Betrieb bedeutet das, dass ich Rat bekomme wie ich systematisch mit diesen Fragen arbeiten kann. Das wird sicher eine interessante Herausforderung.

Und bald ist Weihnachten…

Detta inlägg publicerades i natur och märktes , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar